"Je moet een blad altijd maken
voor de lézer."
Interview met Willem Bos
Vanwege de onzekere situatie bij ram (van
najaar 2004, JP) dit keer geen intro ingeleverd.
Willem Bos is zonder twijfel de
bekendste hoofdredacteur die RAM in de loop der jaren gehad heeft. Hij
is oprichter van ons blad en vanaf het nul-nummer van het blad in
december 1979, toen ons blad nog Break Break heette hoofdredacteur.
Hij deed dat werk tot eind 1990: Willem Bos gaf in die gloriejaren
bezielend leiding aan het blad. Daarnaast schreef hij zelf ook nog
eens 80% van de artikelen en was daar vaak meer dan 70 uur per week
mee bezig. "Ik vind dat je een blad moet maken voor de lezers.
Niet voor de adverteerders of om de drukpersen te laten draaien, zoals
je vaak wel ziet. Een dergelijke manier van werken zíé je ook aan
een blad. We deden in die tijd als eerste blad regelmatig onderzoek
naar wat de lezers wilden, door middel van een enquête/prijsvraag en
zodoende konden we een blad maken helemaal naar de wens van de
lezers."
Op 3 maart 1980 werd door de
MARC-regeling het gebruik van de 27 MHz-band toegestaan. Willem Bos,
afkomstig van een groothandelsbedrijf in meetapparatuur voor
hoogfrequent, werkte in de jaren daarvoor onder andere voor het
NOS-programma Hobbyskoop van Hans G. Jansen. Toen de legalisering van
de 27 MHz eraan kwam, leek het hem een goed idee als er ook een
tijdschrift was dat aandacht aan dat onderwerp zou besteden.
|
Schattingen gingen er in die tijd uit dat er wel een miljoen bakjes
over de toonbank zouden gaan. Hij ging vervolgens een aantal partijen
bij langs, maar de voorstellen die zij deden leken, om verschillende
redenen geen goed idee te zijn. Om die reden besloot hij toen maar om
het plan zelf uit te voeren. "Ik had al mijn geld in het nieuwe
tijdschrift zitten. Maar het was een succes. We begonnen in december
1979 met 20.000 gedrukte tijdschriften, en in maart zaten we al op
60.000 abonnees. Die begintijd was een enorme chaos. Je had toen nog
geen computers zoals nu, en de afhandeling van bijvoorbeeld de nieuwe
abonnees werd toen nog door bureaus gedaan. Maar naar welk bureau ik
ook ging, zodra ik vertelde 600 nieuwe abonnees per week te hebben,
bleken zij dat dus niet aan te kunnen. We hadden daarnaast grote
problemen met het innen van de abonnementsgelden, alleen het drukken
van het blad kostte al zo'n 100.000 gulden per maand. Toen in de chaos
van die begintijd ook mijn compagnon nog eens een substantieel bedrag
van het blad bleek te hebben gestolen, heb ik besloten om de zakelijke
kant aan iemand anders over te laten. In maart 1981 ruim een jaar na
het begin heb ik het blad zo verkocht aan Jan van Herksen uit
Culemborg. Hij was de uitgever van bladen als Kabelvisie en Videovisie
en liet de inhoud van het blad helemaal aan mij over. Tegelijk met die
overname, kwam de naamswijziging van Break Break naar RAM."
Lees
het gehele interview (begin bij het kopje 'Gehandicapten') |